SFO 1

Jeres barn skal snart starte på Sønderport SFO 1, og vi vil gerne byde jer hjertelig velkommen. Vi glæder os meget til at modtage jeres barn og håber på et godt og konstruktive samarbejde med jer. I vores SFO 1 er der indskrevet ca. 165 børn fordelt på 8 klasser, som hver har tilknyttet en primærpædagog fra SFO’en. Pædagogen har et tæt samarbejde med klassens lærer og deltager i nogle af klassens undervisningstimer.

Hvordan ser hverdagen ud på Sønderport?

Vi tilbyder og giver muligheder for forskellige aktiviteter, hvor børnene selv vælger, hvad de vil lave. Vi benytter også skolens sportsplads, hal, multisal, kreative værksteder og de lokale naturområder.

Hvad med mad og drikke?

Det er vigtigt, at børnene har en madpakke, frugt eller noget lignende med til eftermiddagstimerne. Vi har en toaster og der er mulighed for at opvarme mad i vores mikroovn. Børnene skal have drikkedunk med til vand i løbet af eftermiddagen.

Til de børn som har morgenplads vil der blive tilbudt morgenmad. Der kan vælges mellem havregryn, cornflakes, rugbrød, lune boller og A38 med hjemmelavet müsli. Børnene må ikke have morgenmad med hjemmefra.

SFO-beskeder

Når jeres barn skal starte på Sønderport, skal I gå på Tabulex SFO (sfoweb.dk) og udfylde stamkort, faste aftaler m.v. Vi sender børn hver hele og halve time. Hvis barnet skal sendes med bus, til tandlæge, spejder, musik eller
lignende, sender vi gerne på ”skæve” tider. Alle beskeder (f.eks. syg, fri, gå-hjem-tid, ferie m.v.) skal I informere om
via Tabulex. Dvs. at I selv lægger alle beskederne ind, og vi kan så efterfølgende se dem. På den måde slipper alle for telefonbeskeder og løse sedler.

Må jeres barn have legetøj med?

Børnene må gerne have deres eget legetøj med på Sønderport. Vi understreger dog, at det er på eget ansvar. Derfor opfordrer vi jer til, at tale med jeres børn om, at der er en risiko ved at tage legetøj med. Skriv altid navn på tingene!

Garderobe

Børnene har deres egen garderobe med navn på. Vi vil derfor gerne opfordre børn og deres forældre til, at hjælpe med at holde orden i garderoben. Husk f.eks. at tage huer og vanter med hjem når vintervejret er ovre. Vi vil også gerne, at børnene har skiftetøj der er afstemt med årstidens vejrlig. Ved hver garderobe, er der en glemt-tøj-tønde, som tømmes den sidste onsdag i hver måned. Husk navn i både tøj og ting.

Husk

Skole og SFO er indesko-område, og gælder for alle… både børn og voksne.
Udeskoene tages af i garderoben, og børnene kan med fordel have inde sko med.

Hvad med forældresamarbejdet?

Når barnet er startet, er det vigtigt, at vi løbende har en dialog omkring barnets hverdag og trivsel i institutionen. Forældresamtaler afholdes sammen med 0. klasses forældresamtaler eller efter behov. I kan dog altid bede om en samtale, hvis I ønsker det.

Er der ting I undrer jer over / Er der ting I synes vi gør forkert / Er der ting I synes vi er gode til….. Så sig det til os. Lad os få en snak om tingene, så vi har mulighed for at skabe en god institution med tilfredse børn og forældre.

Det er vigtigt, at I bruger Tabulex SFO til beskeder, tilmelding til feriepasning, se invitationer til arrangementer, billeder m.v. Da det kun er SFO’en og ikke skolen der bruger Tabulex, er det også vigtigt, at I tjekker Aula – her har I f.eks. også mulighed for at skrive beskeder til både pædagoger og lærer.

Endnu engang - velkommen til Sønderport SFO.
Vi glæder os rigtig meget til samarbejdet med jer og jeres børn.