Princip for kost og sundhed

Formål

At give et sæt anbefalinger, der lægger op til, at børn møder de sunde alternativer på skolen, samtidig med at der også skal være plads til de særlige lejligheder.

Mål

At eleverne bliver bevidste om sund mad og næring og ikke medbringer slik, chips, sodavand og lignende til hverdag.

At børnene møder udhvilede og læringsparate og har energi til at have en god skoledag.

Fælles ansvar

Skolen og forældrene samarbejder om at skabe en sund skoledag.
Profilrådet har udarbejdet følgende anbefalinger:

• Eleverne har en energirig og nærende madpakke med i skole og SFO.
  • Eleverne drikker vand eller mælk i løbet af dagen.
  • Skoleboden og juniorklubbens bod har et sortiment, der tilgodeser et varieret og sundt udvalg for eleverne.
  • På Sønderlandsskolen er det helt ok at fejre særlige dage, fødselsdage eller traditioner med kage, slik eller snacks.

Derudover gælder følgende:

• Energidrikke er ikke tilladt og vil blive konfiskeret.
  • På skolens område er det ikke tilladt for skolens elever at indtage rusmidler, nikotinprodukter eller drikke alkohol.
  • Skolen sikrer, at der gennemføres forebyggende undervisning om rygning og rusmidler.
  • Skolen kontakter forældre ved mistanke om indtagelse af rusmidler, nikotinprodukter eller alkohol.
  • Skolen kontakter forældre, hvis eleven gentagne gange er uoplagt.

Se i øvrigt “Princip for motion og bevægelse”.

Vedtaget i Profilrådet juni 2024.