Princip for inklusion

Formål

At skabe en fælles forståelse for, hvad vi mener, når vi taler om inkluderende fællesskaber på Sønderlandsskolen.

Mål

At det enkelte barn oplever sig selv som en værdifuld deltager i det sociale og faglige fællesskab og bidrager positivt til fællesskaberne.

At barnet udvikler sig fagligt, socialt og kulturelt og udvikler et positivt selvbillede i et forpligtigende fællesskab, hvor der er rummelighed, tolerance og respekt for hinanden.

Hvordan handler vi

• De voksne skaber rammerne for medindflydelse, tryghed, medansvar og engagement.
  • Som en naturlig del af inklusionskulturen skaber forældre, skole og SFO i fællesskab deltagelsesmuligheder for barnet/eleverne i – og uden for skolen.
  • Vi har primært fokus på vejledning til de enkelte teams ift. at øge elevernes læring og trivsel.
  • Når vi igangsætter særlige indsatser tilpasset enkelte elever, følger vi op og justerer indsatsen i forhold til elevens udvikling og behov. Når vi iværksætter særlige tiltag for enkelte elever, sker det altid i samarbejde med elevens forældre.
  • Skolen prioriterer, at der er adgang til specialfaglig viden. Nogle ansatte har efter-/videreuddannelse inden for området.
  • Vi deler specialfaglig viden på tværs af teams, årgange og afdelinger og har særlig fokus på videndeling ved overgange.
  • Der er trivsel på dagsordenen, når der afholdes klassemøder, forældremøder og elevsamtaler.
  • I SFO’en sker det ved børnemøder og personalemøder.
  • I den enkelte klasse og SFO arbejdes der med udvikling af sociale kompetencer og sociale spilleregler. I SFO’en tilrettelægges aktiviteter, der tilgodeser børnegruppens diversitet.
  • Elevrådet inddrages i, hvordan der skabes et godt undervisningsmiljø for alle elever.
  • De voksne på Sønderlandsskolen skal fremstå som rollemodeller over for børnene.
  • Forældre forventes at bakke op om de fællesskaber, der er på skolen og i SFO’en, samt indsatser omkring børnenes/elevernes og klassens trivsel.

Vedtaget i Profilrådet juni 2024.