Læsevejledning 

"Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele"
- Carl Scharnberg

Læsevejledning er et vigtigt led i skolens fokus på at skabe optimale læringsmiljøer, hvor alle elever har mulighed for at udvikle deres potentiale.

  • Læsevejlederens funktion er rettet mod hele NBS - Almen og styrke
  • Læsevejlederen er tovholder på læsekonferencer på alle alderstrin
  • Læsevejlederen indgår i et samarbejde med skolens andre ressourcepersoner
  • Læsevejlederen indgår i et netværksarbejde med kommunens øvrige læsevejledere
  • Læsevejlederen indgår i et samarbejde med kommunens læsekonsulent
  • Læsevejlederen er test koordinator - I samspil med elever, kollegaer, ledelse og forældre
  • Læsevejlederen rådgiver og vejleder kolleger, elever og forældre om læsestrategier mm.
  • Ressourcerne er kendte for skolens øvrige personale, så det kan tænkes ind i årsplanlægningen i klasserne eller der kan hentes hjælp i løbet af året.
  • Skabe tid og rum for vejledning
  • Overordnet fokus på tilegnelse og udvikling af det enkelte barn
  • Sproglige forudsætninger
  • Afkodning og stavestrategier
  • Gradvis udvikling af sikker læsning
  • Begyndende læseforståelsesstrategier
  • Begyndende kommunikative skrivekompetencer
  • Begyndende brug af IT - Appwriter
  • Obligatorisk sprogvurdering i starten af 0. klasse
  • Ordblinderisikotest 1. klasse
  • Læseprøver 1. - 3. klasse
  • DVO 3. klasse
  • Ordblindetest efter behov i slutningen af 3. klasse
  • Holdundervisning i ”Hulen” efter behov
  • Hjælp på klassen af læsevejleder eller DSA (dansk som andetsprog)
  • Forældresamarbejde
  • Overlevering til mellemtrins læsevejledere, så viden mm. bliver videreformidlet på bedst faglig måde
  • Startpakke - Hvis eleven er konstateret ordblind, gives der en startpakke, der indeholder følgende:
    • Kursus i Appwriter
    • Hvordan bruges Nota
    • Diverse tilbud om læseforløb i ”Hulen”
  • Hjælp på klassen af læsevejlederen eller DSA
  • Ordblindecafe – frivilligt tilbud til elever og forældre
  • Læseprøver 4. - 9. klasser
  • Ordblindetest efter behov
  • IT-kompetencer - Appwriter
  • Eksamen - Hjælp til de børn der er ordblinde eller har læse/stave vanskeligheder
  • Forældresamarbejde