Princip for Bredere Børnefællesskaber

Formål

At skabe inkluderende fællesskaber på Sønderlandsskolen, hvor alle børn og unge trives, udvikler sig og deltager aktivt i læringsmiljøer, der fremmer både faglig og social udvikling. Principperne skal understøtte skolens mål om at sikre, at mangfoldighed ses som en styrke, og at alle elever har mulighed for at lykkes.

Mål

At styrke det fællesskabende pædagogiske arbejde, så alle elever føler sig som en del af fællesskabet.
At læringsmiljøer er mangfoldige og justeres, så de imødekommer børns forskellige behov.
At udvikle stærke relationer og en positiv skolekultur, hvor alle børn oplever trivsel og udviklingsmuligheder.
At samarbejde tæt med forældre og andre aktører for at understøtte deltagelse for alle børn.

Hvordan handler vi

Styrkelse af almenpædagogikken:

Vi arbejder med co-teaching og refleksionsmodeller for løbende at tilpasse læringsmiljøerne.
Vi planlægger projektorienteret varieret undervisning for at fremme helhed og sammenhæng i elevernes skoledag.

Samarbejde på tværs:

Ressourcepersoner som deltagelsesvejledere og AKT-lærere deltager aktivt i klasserne for at støtte både lærere og elever.
Vi prioriterer overleveringsmøder og tidlig kendskab ved overgange mellem afdelinger for at sikre kontinuitet for eleverne.

Involvering af forældre:

Vi sørger for, at forældre er informeret og inddraget i arbejdet omkring Bredere Børnefællesskaber.
Skolens principper for bredere børnefællesskaber udvikles i tæt samarbejde med forældrene og skolebestyrelsen.

Løbende opfølgning:

Vi evaluerer indsatsen for bredere børnefællesskaber årligt i samarbejde med Profilrådet for at sikre, at målene og handlingerne tilpasses skolens udvikling og elevernes behov.

Profilrådet følger op på princippet i efteråret 2025