Mål- og indholdsbeskrivelse
for Rolf Krake Skolens SFO

 

Mål- og indholdsbeskrivelse for Rolf Krake Skolens SFO

Om Rolf Krake Skoles SFO 

Rolf Krake Skole er en del af Holstebros tre byskoler sammen med Sønderlandskolen (musikprofil) og Nørre Boulevard Skole (sportsprofil).  

Rolf Krake Skole har en science profil, og i tæt samarbejde med de øvrige byskoler har vi en fælles skolebestyrelse samt hvert vores lokale profilråd, som bidrager til den faglige og pædagogiske udvikling. 

SFO’en på Rolf Krake Skole modtager børn fra 0.–4. klasse før og efter skoletid. 
Derudover afholder vi førskole for kommende børnehaveklassebørn fra 1. maj. 

SFO’en består af tre grupper: 

Minimoyserne og Hobbitterne: børn fra 0. og 1. klasse. 
Klubben: børn fra 2.–4. klasse. 

Elever fra styrkeklasserne er tilknyttet grupperne efter klassetrin, så de indgår naturligt i fællesskabet. 
Der kan desuden ansøges om forbliven i SFO for elever på 5.–7. årgang efter gældende procedure. 

Juniorklub for børn i 4.–7. klasse tirsdag og torsdag kl. 17.00–20.00 i perioden 1. september – 30. april. 
Her tilbydes et trygt frirum, hvor de ældre børn kan udvikle sociale kompetencer i et sundt og inkluderende fællesskab med fokus på trivsel, relationer og personlig udvikling. 

Rolf Krake Skoles SFO er et sted, hvor nysgerrighed, fællesskab og udvikling går hånd i hånd. 
Vores pædagogiske arbejde bygger på glæde, respekt og relationer – og vi tror på, at børn lærer bedst, når de trives. 
Gennem leg, bevægelse, kreativitet og samarbejde understøtter vi hvert barns mulighed for at blive en del af et trygt, inkluderende og udviklende fællesskab. 

Lovgivning og rammer 

I henhold til lovgivningen skal mål- og indholdsbeskrivelsen indeholde følgende temaer: 

Samarbejde mellem SFO’ens pædagogiske indsats og skolens undervisning 

Læring på mange måder 

SFO’ens rolle i forhold til børn, der har brug for en særlig indsats 

Koordinering af forældresamarbejde 

Idræt, bevægelse og sundhed 

Overgang fra dagtilbud til skole 

Medinddragelse og medbestemmelse 

Derudover bygger vi vores arbejde på Holstebro Kommunes Børn- og Ungepolitik, som tager udgangspunkt i seks overordnede temaer: 

Tryg opvækst 

Udviklende fællesskaber 

Sammenhæng og helhed 

Børn og unge har mange muligheder 

Krop og bevægelse 

Kunst og kultur 

Disse temaer er fundamentet for planlægning, gennemførelse og evaluering af vores pædagogiske praksis. 

Samarbejde mellem SFO og skole 

SFO og skole arbejder ud fra et fælles pædagogisk fundament, hvor faglighed, samarbejde, engagement og trivsel er gennemgående værdier. 
Vores mål er at skabe genkendelighed, sammenhæng og tryghed i børnenes hverdag – både i undervisning og fritid. 

Vi arbejder ud fra handleplanen for bredere børnefællesskaber, som sikrer, at alle børn oplever at høre til. 
Der foregår dagligt uformel sparring mellem lærere og pædagoger, og pædagogerne indgår aktivt i skolens undervisning gennem fx “Åben skole”, temadage og anderledes læringsforløb. 

SFO’en spiller en central rolle i at styrke relationer, sociale kompetencer og fællesskaber uden for undervisningen. Pædagogerne observerer og støtter børnene i sociale sammenhænge, som også har betydning i skolen. 

I praksis 

Fælles værdigrundlag og pædagogiske mål for hele skolen og SFO. 

Fælles pædagogiske dage og en årlig pædagogisk lørdag. 

Oplæg og faglig inspiration fra bl.a. Niels Brauner, Torben Bloksgaard og Rikke Yde. 

Temauger: Uge 39 – Science og Uge 13 – Læseuge. 

Pædagoger deltager aktivt i skolens arrangementer: jul, motionsdag, 112-dag m.fl. 

Læring på mange måder 

Læring foregår gennem hele dagen – i leg, bevægelse, samarbejde og nysgerrighed. 
Vi ser læring som en proces, hvor børn udvikler viden, færdigheder, sociale kompetencer og forståelse gennem erfaring og fællesskab. 

I praksis 

Læring gennem leg og bevægelse 

Børn udvikler samarbejde, empati og konflikthåndtering gennem lege, spil og bevægelse. 

Aktiviteter: fangelege, boldspil, brætspil og motoriske udfordringer på legeplads og i sal. 

Rollespil, fangelege og brætspil, hvor børnene øver regler, turtagning og konflikthåndtering. 

Motoriske aktiviteter i salen eller på legepladsen, hvor de lærer kropskontrol og koordination. 

Læring gennem kreativitet og skabende aktiviteter 

Fokus på fantasi, udtryksformer og problemløsning. 

Aktiviteter: værkstedsarbejde, tegning, træsløjd, genbrugskunst, teater og musik. 

Teater, musik og dans, hvor børnene lærer at udtrykke følelser og samarbejde om en fælles præsentation. 

Læring gennem natur og udeliv 

Børn opnår forståelse for natur, bæredygtighed og samarbejde. 

Aktiviteter: bålmad, hulebygning, naturprojekter, insektundersøgelser og skovture. 

Læring gennem relationer og fællesskab 

Faste grupper og kendte voksne skaber tryghed og nærvær. 

Fællesskaber på tværs af årgange styrker sociale kompetencer og inklusion. 

Læring gennem digital kultur og medier 

Voksenstyrede aktiviteter med fokus på digital forståelse, samarbejde og kritisk tænkning gennem pædagogisk brug af spil og teknologi. 

SFO’ens rolle i forhold til børn med særlige behov 

SFO’en arbejder inkluderende og tager udgangspunkt i det enkelte barns forudsætninger. 
Børn med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer – herunder elever fra styrkeklasserne – er en naturlig del af SFO’ens fællesskab. 

Vi tilpasser aktiviteter og pædagogiske metoder, så alle børn oplever deltagelse, anerkendelse og succes. 
Pædagogerne arbejder målrettet med relations dannelse, struktur og nærvær, så børn med særlige behov kan trives og udvikle sig i trygge rammer. 

I praksis 

Aktiviteter planlægges ud fra børnenes aktuelle behov og forudsætninger. 

Der arbejdes ud fra princippet om rummelighed og fleksibilitet i hverdagen. 

Tæt samarbejde med forældre og tværfaglige samarbejdspartnere. 

Personalet vurderer løbende, hvornår et barn har brug for pauser eller støtte.  

Koordinering af forældresamarbejde 

Et åbent og tillidsfuldt samarbejde med forældrene er en hjørnesten i vores pædagogiske arbejde. 
Vi ønsker at give forældrene indsigt, indflydelse og forståelse for fritidspædagogikkens betydning for barnets udvikling. 

I praksis 

Daglig kontakt mellem personale og forældre ved aflevering og afhentning. 

Information via Aula, Meebook og opslag i huset. 

Billeder og beskrivelser af aktiviteter deles løbende. 

Sociale arrangementer: forældrekaffe, sommerfest, julehygge og bedsteforældredag. 

Dialog og samarbejde om barnets trivsel – også i samarbejde med tværfaglige partnere. 

Skriftlig kontakt på aula  

Vi opfordrer forældre til at informere os om ændringer i barnets livssituation (fx skilsmisse, sygdom, dødsfald), da det kan have betydning for trivsel og adfærd. 
Gensidig åbenhed og respekt er forudsætningen for et stærkt samarbejde. 

Det er vigtigt at I kommer til personalet i SFO’en hvis der er spørgsmål til den pædagogiske praksis. På den måde finder vi frem til den bedste løsning for barnet.    

Idræt, bevægelse og sundhed 

Bevægelse og fysisk aktivitet er en naturlig del af SFO’ens hverdag og pædagogiske tilgang. 
Gennem bevægelse udvikler børn deres motorik, samarbejdsevner, sociale kompetencer og selvtillid. 

Vi arbejder didaktisk med bevægelse, så aktiviteterne både er sjove, inkluderende og lærende. 

I praksis 

Aktiviteter på legeplads, boldbaner, mooncarbane og i gymnastiksalen. 

Fokus på både fin- og grovmotorik gennem leg, boldspil, stylter, kæpheste, pool og bordtennis. 

Udeliv i vores grønne område “skoven”, hvor børnene undersøger natur og dyreliv. 

“Pokalbold” i fodbold og “Torsdagsmesteren” i bordtennis for 3. og 4. klasse. 

Samarbejde med lokale foreninger som Holstebro Rugby Klub og Holstebro Tennis & Padel. 

Overgang fra dagtilbud til SFO 

Overgangen fra børnehave til SFO og skolestart er en vigtig begivenhed i barnets liv. 
Vores mål er at skabe tryghed, genkendelighed og sammenhæng, så barnet får en god start i skolens fællesskab. 

I praksis 

Informationsmøder for forældre om SFO og skolestart. 

Besøg i SFO’en for børn og dagtilbudspersonale. 

Overleveringssamtaler mellem børnehave og SFO. 

En fast voksen tager imod barnet i de første dage. 

Førskoleperiode fra 1. maj, hvor børn og forældre introduceres gradvist til SFO og skole. 

Åbent hus-arrangement for børn og forældre (målgruppe 3–6 år). 

Barnets trivsel, perspektiv og stemme er i centrum i hele overgangen.  

Det er vigtigt at inddrage barnet – hvordan oplever det overgangen? Børn kan vise usikkerhed på mange måder: træthed, uro, konflikter. Det kræver opmærksomhed og tålmodighed.  

Medinddragelse og medbestemmelse 

I Rolf Krake Skoles SFO lægger vi vægt på, at børnene bliver hørt, set og inddraget i beslutninger, der vedrører deres hverdag. 
Medinddragelse og medbestemmelse styrker børnenes trivsel, demokratiske dannelse, ansvarsfølelse og sociale kompetencer. 

I praksis 

Børnemøder: Børnene kommer med idéer og forslag til aktiviteter og regler. 

Valgfrihed: Åbne værksteder og valgmuligheder i dagens aktiviteter. 

Ansvarsopgaver: Børn får små opgaver som at hjælpe nye børn, rydde op eller passe et område. 

Projekter og samskabelse: Børn deltager i planlægning og gennemførelse af fælles projekter som fx Shanes Verden, rollespil og sæbekasseløb. 

Refleksion og feedback: Samtaler med børnene om, hvordan de oplever hverdagen. 

Voksenrollen: De voksne tager børnenes meninger alvorligt og skaber en kultur, hvor alle tør udtrykke sig. 

Revision 

Mål- og indholdsbeskrivelsen for Rolf Krake Skoles SFO revideres hvert år i august for at sikre, at dokumentet fortsat afspejler den aktuelle pædagogiske praksis og kommunens overordnede mål.