Princip for vikardækning

Formål

På Sønderlandsskolen prioriterer vi at vikardække med skolens eget personale og på den måde at have fokus på relationer og kendskab til eleverne.

At sikre et fagligt indhold i undervisningen på trods af faste læreres/pædagogers fravær.

Mål

I valg af indhold i vikarundervisning lægges der vægt på, at den planlagte undervisning gennemføres, så vidt det er muligt. Alternativt undervises ud fra, hvad der er relevant for den enkelte klasse, og som vikaren har kompetence til.

Det tilstræbes, at alle timer vikardækkes, men skolen kan i enkelte tilfælde vælge at give elever fra og med 6. klasse fri i ydertimer. Skolen foretager altid en konkret vurdering i forhold til den enkelte klasse i tilfælde af, at elever gives fri i stedet for at dække klassen ind med vikar.

Det tilstræbes, at der er relevant undervisningsmateriale til rådighed for vikar, så undervisningens faglige indhold opretholdes.

Skolens opgave

Skolen er ansvarlig for, at der er vikardækket, og at det er tydeligt, hvad der forventes af vikaren.

Skolen har en særlig opmærksomhed ved meget fravær ift. enkelte fag.

Ved behov for vikardækning i længere perioder:

- Det tilstræbes, at den samme vikar er gennemgående af hensyn til kontinuiteten i undervisningen.

- Skolen informerer via Aula hjemmene om vikardækningen og forventning om omfanget heraf.

Vedtaget i Profilrådet juni 2024.