Princip for brug af digitale medier

Formål

At sikre fokus på brug af digitale medier, nu hvor tilgangen og anvendelsen af dem er en stadigt større del af elevernes hverdag.

At skabe et fælles udgangspunkt for, hvordan vi forholder os til social adfærd i den elektroniske hverdag.

Mål

At eleverne opnår kompetencer til at navigere hensigtsmæssigt i anvendelsen af digitale medier.

• Eleverne lærer at bruge de digitale medier på en konstruktiv måde, så brugen ikke generer andre eller tager opmærksomheden fra noget, der er vigtigere.
  • Eleverne lærer positiv og respektfuld brug af de digitale medier samt at undgå konflikter og uopmærksomhed, som opstår på grund af brugen af fx mobiltelefoner, tablets og computere.
  • Eleverne får viden om betydningen af hensigtsmæssig - og konsekvenserne af uhensigtsmæssig - adfærd omkring digitale medier.

Skolens ansvar

Det er skolens ledelse og ansatte, som udarbejder retningslinjerne, der godkendes af profilrådet i forhold til formål og mål.

Hver afdeling skal have fælles og synlige retningslinjer.

Undervisning i digital adfærd kan indgå som en del af undervisningen tilpasset årgangens niveau, ligesom digital adfærd er et godt emne til forældremøder, forældrerådsmøder og temauger.

Personalet fremstår som gode rollemodeller i forhold til brugen af digitale medier.

Skolen har pligt til at kontakte forældre, hvis den bliver opmærksom på problematisk adfærd.

Forældrenes ansvar

Forældrene forventes at bakke op om skolens princip og retningslinjer. Hvis forældre oplever uhensigtsmæssig brug af digitale medier, har de ansvar for i samarbejde med skolen at tage sig af problemstillingen.

Forældrene har ansvaret for eget medbragt digitalt udstyr.

Brug af skærme på Sønderlandsskolen

Mobiltelefoner

Elevernes mobiltelefoner samles ind i begyndelsen af skoledagen og udleveres igen, når eleverne får fri.  I skoletiden må mobiltelefoner dog anvendes på lærernes opfordring i forbindelse med undervisningen. Skoletiden er forstået som tiden, fra eleven er mødt i skole, til eleven får fri.

I SFO-1 benytter børnene ikke deres mobiltelefoner. I SFO-2 sætter personalet rammerne for brug af mobiltelefonen.

Mobiltelefonen medbringes på eget ansvar.

Computere

Skolen stiller en computer til rådighed for eleverne, som udelukkende benyttes til faglige formål. Der må ikke installeres spil o.lign. på computeren.

Computeren opbevares som udgangspunkt på skolen. Eleverne kan efter aftale med det pædagogiske personale tage computeren med hjem, hvis der er behov for at lave skolearbejde hjemme.

De elever, som har brug for computeren ift. IT-kompenserende værktøjer (App-writer mv.), kan have computeren med hjem hver dag.

Computerne opbevares som udgangspunkt i PC-skabe i de enkelte klasselokaler og udleveres til eleverne, når de skal benyttes. Eleverne kan ikke benytte computerne i pauserne.

IWB

De interaktive tavler i klasserne er slukkede, når eleverne spiser og holder pause.

Vedtaget i Profilrådet juni 2024.