På Sønderlandsskolen inddrager lærere og pædagoger varierede undervisningsformer, bevægelse, faglig træning for at understøtte undervisningen, så eleverne får mere ud af den fagopdelte undervisning i klasser og på delehold.
Lærere og pædagoger inddrager især (men ikke kun) musiske, kreative og håndværksmæssige elementer, hvor det er naturligt for det faglige indhold af undervisningen.
Den understøttende undervisning kan foregå på skolen eller på udebane i samarbejde med eksterne samarbejdspartnere.
Den understøttende undervisningen er på årgangen skemalagt på samme tid, så lærere og pædagoger kan inddrage understøttende elementer på tværs af klasserne.
Et vigtigt fokus i den understøttende undervisning er at gøre eleverne beviste om ansvaret for egen læring.
Formål med principperne
Folkeskolereformen tilskriver, at folkeskolen skal løfte det faglige niveau et trin op i forhold til i dag.
Skoledagen er blevet længere og giver mere tid til at arbejde med nye metoder. Principperne udstikker rammerne for metoderne.
Principperne for den understøttende undervisning hænger sammen med principperne for Holddeling og Åben Skole.