Skolens historie

Rolf Krake Skolen startede i august 1990, som en tosporet skole til og med 7. årgang. Gennem årene er skolen udbygget fire gange, således at den i dag fremstår som en velindrettet tresporet skole. Skolen rummer fra august 2006 elever fra børnehaveklassen til og med 9. årgang. Skolen er en af Holstebro Kommunes byskoler.

Skolen er opdelt i fire afdelinger: en indskolingsfløj, en afdeling for mellemtrinet, en administrationsfløj og en afdeling til 7. - 9. klasse. Skolegården er ligeledes opdelt i områder for at tilgodese de forskellige alderstrins behov.

Nabo til skolen er et stort idrætscenter med atletikbaner og grønne arealer, som benyttes af skolen i skoletiden.

Skolens navn

Skolen er opkaldt efter den danske sagnkonge af Skjoldungernes æt, søn af Helge Halvdanssøn.

Rolf Krakes tilnavn hentyder til hans usædvanlige højde. Han herskede i Lejre og vandt ry for tapperhed og gavmildhed. Blandt hans berømte krigere var Bjarke, Hjalte og Vøgg. Under et besøg hos stedfaderen kong Adils i Upssala, forsøgte stedfaderen at myrde Rolf ved at lokke ham til at bevise sin udholdenhed overfor ild; "Den flyr ej ilden, som over den springer!", sagde Rolf og sprang. Siden undslap han fra Sverige ved at strø guld på sin flugtvej, som de griske forfølgere ikke kunne nænne at lade ligge.

I den ældste tradition strides Rolf med sine frænder om riget, fælder Rørik, Roars søn, men fældes selv af en anden fætter, Hjarvard. Rolf og alle hans kæmper falder undtagen Vøgg, der næste dag får ram på forræderen Hjarvard.

Rolf Krake blev af eftertiden anset som den berømmeligste af Skjoldungerne.

Skolens historie