Principper

Principper udarbejdet af profilrådet på Rolf Krake Skolen.

Rolf Krake Skolen tillader ikke uddeling af brochurer og lignende til eleverne, medmindre indholdet kommer fra Holstebro Kommune for eksempel omkring sorggrupper, Cool Kids, opfordring til mere bevægelse, hjælp til social udsatte børn osv.

Skolen bidrager ikke på anden praktisk, koordinerende eller ledelsesmæssig måde overfor aktiviteter og lignende som brochurerne/deling på AULA formidler.

Revideret i profilrådet for Rolf Krake Skolen den 07.09.2020.

 

Profilrådet anbefaler, at der må optages film, lyd og billede i faglige sammenhænge.

Elever, personale, forældre samt øvrige der har deres gang på skolen, må gerne optage vejledning, undervisning osv.

Dog skal dem der bliver optaget, filmet osv. altid give samtykke.

Det gælder både billeder, film og lydoptagelser.

Det optagede må ikke deles med 3. mand, medmindre der er givet accept.

 

Udarbejdet af profilrådet den 19. maj 2022

Kommunikation foregår på AULA.

Information, hvor forældre skal være orienteret og evt. skal reagere, skal udsendes som en besked direkte til forældre.
Information, som udelukkede er til orientering og hvor det ikke er nødvendigt, at alle forældre er orienteret og reagerer, kan ligges på opslagstavlen (Overblik).

Kontaktforældre:

Der vælges kontaktforældre i hver klasse.

Kontaktforældres opgave er at understøtte det sociale sammenhold i klassen, både mellem børn og mellem forældre.

Forældremøder:

Der afholdes forældremøder for alle klasser om efteråret.

For kommende 0. klasser arrangeres forældremøder før skolestart.

Dagsorden for forældremøder udarbejdes af klasselærere og afstemmes med kontaktforældre.

Dagsorden skal tilgodese, at kontaktforældre har tilstrækkelig tid til at drøfte punkter, som kontaktforældrene fastsætter.

Følgende punkter er en obligatorisk del af dagsorden:

I hovedtræk hvilke temaer, der arbejdes med i de enkelte fag.
En kort opremsning af ordensregler, hvis disse ikke er gennemgået før eller hvis der er kommet ændringer hertil siden sidste år, skal disse præciseres.
Evt. udeskoler, ekskursioner og lign.
Liste med behov for hjælp, så forældrene kan indrette sig på, hvilket behov skolen har i forbindelse med arrangementer mv.

Kontaktforældre kan arrangere yderligere møder, hvis de ønsker det.  Klasselærere orienteres om alle arrangementer, som kontaktforældrene ønsker at afholde.

Profilrådet deltager med en deltager ved forældremøder på følgende klassetrin 0. kl.; 2. kl.; 4. kl.; 6. kl. og 8. kl. Profilrådet kan i øvrigt inviteres med på forældremøder efter ønske fra skolen, forældre eller profilrådet selv.

Medarbejderdeltagelse i forældremøder og lignende møder fastsættes af skolens leder.

Skole-/hjem samtaler:

Skolen afholder mindst en samtale om året med alle hjem.

I forbindelse med skole-/hjem samtalerne udarbejdes aftaler i meddelelsesbogen.

Skolen inviterer eleverne til at deltage i samtalen.

Medarbejderdeltagelse i samtalerne fastsættes af skolens leder, men forældrene kan fremsætte ønske om, at bestemte faglærere og pædagoger kan deltage.

Besøg på skolen:

Forældre er velkomne til at overvære undervisningen. Dette skal altid afstemmes med den pågældende underviser.

Sfo´en inviterer på forældrekaffe på særligt udvalgte dage.

Klassens lærere inviterer forældre evt. bedsteforældre til at hjælpe på dage eller i timer, hvor der er behov for ekstra hænder f.eks. motionsløb, klippe/klistre, ture ud af huset og lign.

Revideret af profilrådet den 28. marts 2023

Formål:

Formålet med lejrskoler, skolerejser og ekskursioner er at give eleverne mulighed for personlige erfaringer og fælles oplevelser, der understøtter samt er et supplement til den daglige undervisning.

Ved lejrskole og ekskursioner er der tale om forlagt obligatorisk undervisning, hvor der især lægges vægt på det konkrete og virkelighedsnære. Endvidere skal det styrke klassens og årgangens sociale samspil.

Delmål:

Socialt

At øge elevernes dannelse, sociale forståelse og tolerance, fællesskabs- og ansvarsfølelse.

At arbejde forebyggende mod mobning.

Fagligt og socialt

At styrke selvstændighed.

At give glæde ved at løse (praktiske) problemer i fællesskab.

At give større naturglæde, -forståelse og – oplevelse, bl.a. ved at lære at udnytte sine sanser til fulde.

At øge muligheden for mere fysisk udfoldelse, eksempelvis cykling, roning, vandring.

At udnytte begge sider at hjernen, således at der appelleres til ”det hele menneske”.

Fagligt

At øge kendskabet til samfundet uden for skolen som led i arbejdet med den Åbne Skole.

At give større mulighed for fordybelse og kontinuitet.

At give større sammenhæng mellem fagene.

At gøre undervisningen mere realistisk.

Retningslinjer:

Lejrskoler

Lejrskoler afvikles under mange forskellige former (sommerhuse, hytteture, friluftsture, kommunens lejrskoler, vandrehjem osv.).

På 8. og 9. klassetrin kan der endvidere gennemføres skolerejser.

Lejrskoleophold er undervisning over flere skoledage med mindst én overnatning henlagt til en lokalitet uden for skolen.

Der er mødepligt for eleverne, da lejrskoler er en del af undervisningen. For elever, der ikke deltager i lejrskolen fordi det ikke er muligt for dem, tilrettelægger skolen anden undervisning.

Der opkræves 75 kr. pr. dag til forplejning.

Skolerejser

Skolerejser kan, som en vigtig del af indholdet, indbefatte kontakt med unge i andre lande.

Skolerejser er et supplement til den almindelig undervisning, og formålet med turen skal ligge indenfor folkeskolelovens rammer.  Deltagelse i skolerejsen er ikke en nødvendig forudsætning for at kunne deltage i den almindelig undervisning.

Skolerejser indgår i skoleforløbet i 8. og 9. klasse og har et fagligt fokus.

Der opkræves 75 kr. pr. dag til forplejning.

Derudover er der en forældrebetaling til en skolerejse.  Denne forældrebetalingen kan opkræves op til 1.200 kr. pr. elev, når der arrangeres studieture på 9. årgang (er vedtaget af profilrådet den 280323).

Skolen betaler alle udgifter i forbindelse med lærernes deltagelse.

Lejrskoler og skolerejser planlægges i samarbejde mellem forældre, elever og lærere.

Ekskursioner

Ekskursioner er en del af undervisningen på alle klassetrin.

Dele af undervisningen kan organiseres som ekskursioner, der kan strække sig fra en enkelt lektion til hele dagen. Ekskursioner er en integreret del af undervisningen, hvor forberedelse og opfølgningen foregår i undervisningen og eleverne har mødepligt.

Indskolingen:

Der tilstræbes, at der afholdes mindst en årlig ekskursion eller tur ud af huset.

Mellemtrinnet:

Der er på mellemtrinnet én lejrskole med en til to overnatninger.

Overbygningen:

Der er i overbygningen én skolerejse eller lejrskole med op til fire overnatninger.

Godkendt af Profilrådet den 28. marts 2023

Formål:
Skolen vil gerne leve op til Holstebro Kommunes kostpolitik, hvor vi ønsker at fremme sunde kostvaner.


Mål:
At skabe gode kostvaner hos eleverne, der fremmer indlæring, sundhed og trivsel.
At give eleverne gode oplevelser og vaner med mad og fysisk aktivitet.
At kostpolitikken indgår naturligt i undervisningen i alle klasser.
At få kendskab til og forebygge kostrelaterede sygdomme.


Skolens ansvar:
I SFO`en serveres der sund morgenmad for dem der møder tidligt.
I juniorklubben serveres gratis sunde snacks og i kiosken kan der i begrænset omfang købes mindre sunde alternativer.
Madpakker kan opbevares køligt.
Spisepauserne er rolige stunder, hvor der er tid og ro til at spise sin madpakke. Spisepausen er en social stund, hvor god samværsform og hygge prioriteres.
Skolen sikrer, at børnene har adgang til køligt vand.
Skolen tilbyder mulighed for at være med i skolemælksordningen.
Skolen har en bod, hvor børnene kan købe supplerende ting til madpakken.
Skolen har et samarbejde med skoleleverandør.
Eleverne skal blive på skolen i skoletiden – medmindre anden aftale laves med personalet på forhånd.
Ved særlige lejligheder som skolefest, studieture, prøver, overnatning på skolen og lignende må børnene medtage/købe slik, sodavand mv. i rimeligt omfang.
Der opfordres til, at alt uddeling af kage og søde sager holdes på et minimum, og at der i stedet tænkes i sundere alternativer til klassens hyggestunder. Klasserne kan eksempelvis organisere kageordning på månedsbasis.


Forældrenes ansvar:
En forudsætning for en god skoledag er, at man har fået et morgenmåltid og løbende får tilført energi i løbet af skoledagen, så eleven er læringsparat.
Vi anbefaler, at eleverne har en sund og energirigtig madpakke til pauserne i løbet af dagen.
Vi anbefaler, at børnenes væskeindtag i løbet af skoledagen er koldt vand eller mælk.
Vi anbefaler, at børnene har en drikkedunk med i skole.
Fødselsdag: Et barns fødselsdag er noget ganske særligt, som skolen gerne vil være med til at fejre. Vi opfordrer til, at man tænker over, hvad man sender med til uddeling.


Elevernes ansvar:
Profilrådet vil gerne have et elevrådet bidrager til princippet særligt omkring elevernes ansvar for den gode spisepause – hvad oplever de er vigtigt ift. at få en god madpakkestund.

Godkendt af profilrådet den 12. juni 2023

Formål:
At øge elevernes grundlæggende digitale kompetencer samt klæde dem på til at mestre de etiske og sociale spilleregler i den digitale verden.


Mål:
Alle elever oplever, at digitalisering indgår som et naturligt redskab i og på tværs af alle fag, så digitale medier og læringsredskaber bliver en integreret del af elevernes læring og bidrager til deres faglige, personlige og sociale udvikling.
Digital dannelse er integreret i skoledagen som en naturlig del af den almene dannelse.


Skolens ansvar:
• Styrke elevernes personlige og sociale kompetencer ved at arbejde med spilleregler for, hvordan man opfører sig og kommunikerer digitalt, hvordan man kan navigere sikkert og optræde kritisk og selvstændigt.
• Elevernes digitale dannelse er et centralt omdrejningspunkt ved enhver anvendelse af digitale medier og læringsredskaber i alle fag.
• Eleverne bliver inddraget når klassens regler for mobiltelefoner og andre digitale medier skal laves, så de kan være med til at reflektere over, hvilke rammer der skal være i klassen og hvorfor.
Lærerne og skolens ledere sætter rammerne.
• Forståelse hos alle skolens medarbejdere for, hvordan de digitale medier og læringsredskaber der er til rådighed, kan indgå som en integreret del af læringsmiljøjet.
• Elevernes digitale dannelse er på dagsordenen til afdelingsmøder med fælles faglig refleksion om, hvad det digitale er og kan, hvordan det påvirker læring og trivsel samt hvordan de digitale medier og læringsredskaber meningsfuldt indgår i undervisningen.
• Skolens medarbejdere kender kanalstrategien og ved hvor de må gemme hvilke data.
• Skolens medarbejdere er digitale rollemodeller for børnene i forhold til dannelse og digitale kompetencer.
• Gode efteruddannelsesmuligheder for skolens personale.
• Når eleverne bruger digitale medier i skole og SFO, sker det i faste rammer og med aktiv deltagelse eller tilstedeværelse af voksne.
• De teknologiske værktøjer skal være tilstrækkelige og tilgængelige for alle elever og personale.


Forældrenes ansvar:
• Styrke dit barns personlige og sociale kompetencer ved at italesætte og lave spilleregler for hvordan man opfører sig og kommunikerer digitalt, hvordan man kan navigere sikkert og optræder kritisk og selvstændigt.
• Vær opmærksom på og spørg ind til dit barns adfærd og trivsel i de digitale fællesskaber – også uden for skoletiden. Når børn mødes af interesserede voksne, kan de bedre dele deres oplevelser med digitale og sociale medier med de voksne -både de gode og de dårlige.
• Sæt digitale medier og dannelse på dagsordenen til forældremøderne. Tal om online fællesskaber, trivsel og social interaktion. Reflekter over hvordan forældregruppen kan støtte op om og forholde sig til god tone, billeddeling, konflikter på nettet mv.
• Hjælp dit barn til at møde op til en digital skoledag. En opladet pc er lige så vigtig i undervisningen som fagbøger og penalhus.
• Vær opmærksom på digital kommunikation fra skolen. Det er en vigtig del af dit barns skolegang, at du følger med i hverdagen på skolen.


Det forstår vi ved …….
• Digitale medier
Fysiske enheder som smartboards, computere, telefoner, robotter mv.
• Sociale medier
Tik Tok, Snapchat, Instagram, Youtube, Messenger, Facebook mv.
• Digitale læringsredskaber
Aula, Meebook, mail, apps, programmer, online tjenester, spil mv.
• Digital dannelse
Evnen til at kunne begå sig socialt, etisk og kritisk i den virtuelle virkelighed og til at reflektere over digitale muligheder og udfordringer.
• Digitale kompetencer
Meningsfuld ageren i forhold til anvendelse af digitale medier og læringsredskaber, så man kan forme og berige opgaveløsningen samtidig med, at man er reflekteret omkring hvordan man begår sig digitalt.

Revideret af profilrådet i juni 2023.